
|
31. maj 2012
Sporočilo za javnost |
Stališče Upravnega odbora ZNS glede
Koncepta celovite ureditve upravljanja s kapitalskimi naložbami RS
NUJNOST SPREMEMB
UO ZNS podpira hitro ukrepanje Vlade RS za ureditev področja upravljanja s kapitalskimi naložbami RS, ki bi v najkrajšem možnem času omogočilo upravljanje v skladu s Smernicami OECD za upravljanje družb v državni lasti. Nova ureditev, ki je predstavljena v Konceptu celovite ureditve upravljanja s kapitalskimi naložbami RS z dne 25.5.2012 predvideva koncentracijo vseh naložb države pri enem upravljavcu t.i. Državnem premoženjskem holdingu, ki bi ga v obliki delniške družbe ustanovila država in določa organiziranost, vodenje in nadzor holdinga.
UO ZNS v javni razpravi glede Koncepta celovite ureditve upravljanja s kapitalskimi naložbami RS z dne 25.5.2012 podaja svoje stališče:
-
da je potrebno koncept, ki predstavlja zgolj organiziranost čim prej dopolniti z vsebino, ki bo predstavila način upravljanja in zagotovila skladnost z načeli OECD smernic. Holdinška organiziranost in centralizacija upravljanja tako kot katerakoli druga je lahko uspešna le v primeru učinkovite normativne ureditve in zagotavljanja ''kitajskega zidu'' med profesionalnim delom organov vodenja in nadzora holdinga in političnimi vplivi.
-
-
da je potrebna čim prejšnja potrditev lastniške strategije RS, ki naj bi skupaj z novo ureditvijo vnesla jasnost in predvidljivost v upravljanje kapitalskih naložb države, saj dosedanja praksa upravljanja državnih družb ni dosegla želenih rezultatov.
NECELOVITOST KONCEPTA
Koncept celovite ureditve upravljanja s kapitalskimi naložbami RS z dne 25.5.2012 predstavlja tehnično formalno ureditev in ne načina upravljanja kapitalski naložb države. Omenjeni koncept zato ni celovit, saj predstavlja zgolj organiziranost in ne podaja odgovorov glede izvajanja upravljanja. Konceptu manjka bistveni vsebinski del, ki bi predstavil kako bo država zagotavljala pregledno in odgovorno upravljanje teh družb in postavila jasno ločnico med lastniško funkcijo države in drugimi državnimi funkcijami kot to predvidevajo Smernice OECD za upravljanje družb v državni lasti. Nujno potrebno je, da konceptu sledi še zakonska ali avtonomna normativna ureditev način upravljanja (načela upravljanja, opredelitev postopkov za nominacijo in izbor članov nadzornih svetov, …).
VSEBINA NAJ BO PRED OBLIKO
OECD ne predpisuje organiziranosti upravljanja kapitalskih naložb držav članic. V svetu obstaja veliko različnih pristopov in holdinška organiziranost in centralizacija upravljanja je ena izmed njih, ki bi lahko bila uspešna v primeru učinkovite normativne ureditve in zagotavljanja kitajskega zidu med profesionalnim delom organov vodenja in nadzora holdinga in političnimi vplivi. V konceptu predstavlja pomemben premik profesionalizacija managmenta državnega premoženjskega holdinga, ki ga bodo iskali z mednarodnim razpisom in temu primerno prilagodili tudi plačno politiko. Nova ureditev naj bi tako zamenjala dosedanjo ureditev, ki je kot upravljalce postavljla državne funkcionarje in uvaja doslej manjkajočo odgovornost organov vodenja in nadzora. Pri tem bo največji izziv kako zagotoviti odsotnost političnega vpliva pri izboru profesionalnega managementa, zato je to potrebno vnaprej formalizirati in postopkovno urediti na način, ki bo zagotavljal najvišje etične in strokovne standarde kadrovanja.
VRAČANJE V PRETEKLOST PO ZUKN-C
Zakon o upravljanju kapitalskih naložb RS (ZUKN-C), ki sicer predstavlja začasno ureditev, je postavil izvajanje upravljanja družb v državni lasti na raven pred prvo ureditvijo tega področja. Zaradi več nivojskega usklajevanje brez natančno vnaprej definiranega procesa sprejemanja odločitev in vnaprej določenih odgovornosti različnih upravljavcev državnega premoženja in nosilcev odločitev namreč pri odločanju na skupščinah družb, ni zagotovljena transparentnost in predvidljivost kot to zahtevajo Smernice OECD. Ob bok objavam glede skupščinskih predlogov za odpoklic in imenovanje novih članov nadzornih svetov državnih družb, se zdaj ponovno postavlja ime ministra, ki je kandidate predlagal in kandidatova pripadnost posamezni stranki. Takšna praksa, ki ni sprejemljiva za normalno upravljanje družb, se spet legitimno pojavlja.
Upravni odbor Združenja nadzornikov Slovenije